Close

Hvordan regulere stress?

Hvordan regulere stress?

Visste du at pusten i seg selv er det kraftigste verktøyet for å skape et liv med mindre stress?

Mange starter å puste overfladisk allerede fra barndommen. Det vil si at man puster ved å kun heve og senke brystet. Altså, pusten slår ikke lengre ned enn til brystkassen. Men hvorfor begynner vi å puste feil når vi som spedbarn pustet riktig?

Som nevnt over, begynner vi å puste unaturlig allerede som barn. Hovedsakelig som følge av at vi enten tar etter våre foreldres pustemønster og stress, eller fordi vi blir kledd på med klær som strammer rundt livet (eks bleier og trange bukser). Hvorav, det sistnevnte lærer barnet at det ikke skal bevege magen ved innpust. Dermed blir pustemønstret endret til at vi som barn begynner å heve og senke på brystet og på kragebenet i stedet. Dette fører til at diafragmaet vårt (en sterk, tynn og viktig muskel i mellomgulvet)  ikke får beveget fritt og at den nederste delen av lungene våre blir inaktive.  En slik pustemønster gjør at man allerede i ung alder får uønskede muskelspenninger i kjeven, skuldre, nakken og brystet (Nøkling, Rebekka). I tillegg fører det til at våre indre organer står i ro, uten å få den masserende stimulasjonen de trenger for å fungere optimalt og hindrer oksygen i å komme ut til musklene og hjernen.

Beklageligvis, gjelder dette stort sett oss damer, da vi er oppdratt til å holde magen inn for å fremme vår figur og form.  Når det blir fysisk umulig å puste ned i magen, begynner vi å puste bare opp til brystet, og hjernen vil tro at du løper av gårde og at du befinner i en farlig situasjon. For å kunne redde deg fra situasjonen, vil hjernen starte å pumpe opp produksjonen av stresshormoner som kortisol og adrenalin som trengs for at vi skal kunne reagere raskt. Bang! Stresskarusellen settes i gang!

Forskning visere at den viktigste grunnen til overfladisk pustemønster er stress. Når vi stresser aktiveres den sympatiske nervesystemet og stresshormoner pumpes ut i kroppen. Dette er bra om vi befinner oss i en faresituasjon og kroppen trengs å settes i kamp-flukt modus. Vi får superkrefter til å komme oss vekk fra den uønskede situasjonen. Så, stress i seg selv er ikke farlig, men det blir farlig om man ikke får stresshormonene ut av blodbanen etter at den reelle faren er over.

Gjennom egen erfaring med støtte av forskning vil jeg helt klart påstå at det er fysisk umulig å stresse når man puster rolig og er tilstedeværende i pusten! Er du i tvil? Prøv da vel!

Sett deg et sted, en stilling du er komfortabel med. Du kan gjerne legge deg ned. Du kan også sette på en rolig meditasjons musikk i bakgrunnen hvis du vil. Lukk nå øynene dine og bli bevisst på hvordan du puster her og nå. Puster du raskt? Kjenner du bevegelse i brystet? elle magen? Hvordan beveger magen seg? Osv. Når du er klar, så tøm deg for all luft og trekk så pusten rolig inn på 1-2-3. Så puster du ut gjennom munnen mens du sier sssssssssssss til du nesten ikke har mer ssss igjen. Kjenn at magen beveger seg langsomt innover mot korsryggen din og at brystet ditt er i ro. Du kan godt hjelpe til med å dytte magen inn med hendene dine for å få ut mest mulig luft. Slapp av i magen mens du lar luften sive inn langsomt gjennom nesen din igjen og gjenta prosessen i 2 minutter. Hvordan føltes det?

Dyp pust vil aktivere bevegelsen i diafragmaet og alle våre indre organer får en massiv bevegelse. Det parasympatiske nervesystemet vil aktiveres, som er den delen av nervesystemet som skrur på immunsystemet, fordøyelsen, og passer på å gi oss god søvn. I tillegg vil binyrene slutte å produsere stresshormoner, blodtrykket vil senkes, og vi blir mer rolig og avslappet.

Fortvil ikke om du ikke helt fikk til. Det er fult mulig å trene på pusten din! Start med å øve i dag og opplev de gode helseeffektene av å puste rolig.

«Føl deg sterk med S Pusten

Related Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.